Autor Wątek: Łożysko 6207 i podpora wału.  (Przeczytany 635 razy)

Offline awtowelo

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Wiadomości: 285
Łożysko 6207 i podpora wału.
« dnia: Październik 14, 2020, 08:08:48 pm »
W katalogu części EMW (także w tm wydanym przez Motozbyt) łożysko kulkowe wału (te montowane w podporze) ma oznaczenie 6207 C002 DIN 625. Zastanawiam się czy te C002 oznacza to samo co współczesne oznaczenie C2 czyli łożysko o luzie wewnętrznym mniejszym niż normalny?
Chciałem postąpić patriotycznie i zakupić zwykłe polskie łożysko FŁT 6207 (nie mają w ofercie łożyska z luzem C2), ale nie wiem czy dobrze kombinuje?
Zastanawiam się też na kupnem takiego łożyska w wersji krytej i pozostawieniem tylko jednej osłony - tej od strony podpory/sprzęgła. Co o tym sądzicie?
Muszę też wymienić podporę wału - wezmę z innego silnika. Czy były one parowane z blokami silnika? Muszę na coś zwrócić uwagę?
I ostatnie pytanie jaka jest kolejność montażu tego łożyska? Najpierw podgrzewam podporę i montuje łożysko, a potem podgrzewam wewnętrzny pierścień łożyska i montuje wał?

Offline kolekcjoner BMW

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 553
Odp: Łożysko 6207 i podpora wału.
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 14, 2020, 09:29:17 pm »
Jeśli chodzi o łożyska kryte to możesz właśnie tak zrobić że jedną stronę wyjmiesz a od strony filcu zostawisz i to się sprawdza. Łożysko na wał zakładam na prasie wał na podporach tylko pamiętaj żeby pod łożysko najpierw podłożyć cienką podkładkę żeby nie ocierało o przeciwwagę, następnie łożysko i podpora. Moim zdaniem nie było to parowane zakładałem już sporo ich i rzadko były to komplety i inie było problemów, ważną rzeczą jest wymierzenie szerokości wału i następnie dobraniu odpowiednich podkładek dystansowych albo czasami trzeba zdjąć tą grubą podkładkę z wału od strony panewki i przeszlifować na magnesówce bo inaczej przy dokręcaniu podpory możesz ścisnąć wał i nie obrócisz nim. Niby proste a czasem robiłem to po kilka razy zanim się dopasowało. według mojej wiedzy luz poprzeczny powinien byś w granicach 2 setek.

Offline awtowelo

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Wiadomości: 285
Odp: Łożysko 6207 i podpora wału.
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 14, 2020, 11:03:19 pm »
Jeśli chodzi o łożyska kryte to możesz właśnie tak zrobić że jedną stronę wyjmiesz a od strony filcu zostawisz i to się sprawdza. Łożysko na wał zakładam na prasie wał na podporach tylko pamiętaj żeby pod łożysko najpierw podłożyć cienką podkładkę żeby nie ocierało o przeciwwagę, następnie łożysko i podpora. Moim zdaniem nie było to parowane zakładałem już sporo ich i rzadko były to komplety i inie było problemów, ważną rzeczą jest wymierzenie szerokości wału i następnie dobraniu odpowiednich podkładek dystansowych albo czasami trzeba zdjąć tą grubą podkładkę z wału od strony panewki i przeszlifować na magnesówce bo inaczej przy dokręcaniu podpory możesz ścisnąć wał i nie obrócisz nim. Niby proste a czasem robiłem to po kilka razy zanim się dopasowało. według mojej wiedzy luz poprzeczny powinien byś w granicach 2 setek.
Dzięki :) A Ty Jarku jakie łożyska (jakiej marki) stosujesz?

Offline Jerzy

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 435
Odp: Łożysko 6207 i podpora wału.
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 15, 2020, 05:15:24 am »
Ja zawsze w takich konstrukcjach podpory wału jak w R35 staram się stosować "siłę natury". Najpierw podgrzewam do 100 st. C łożysko i nakładam je na wał. Następnie podgrzewam podporę i sama wchodzi na założone łożysko. Potem kolej na podgrzanie bloku i wsadzenie wału z podporą i przyklejoną do niej uszczelką. W ten sposób unikam niebezpieczeństwa odkształcenia wału w czasie pracy na prasie. Pozostawienie osłony na łożysku wydaje się OK, ale trzeba pamiętać, że bez niej olej z silnika smaruje powierzchnię współpracy uszczelnienia i wału. Jesli w roku pokonywać się będzie kilkaset kilometrów jeżdżąc w koło komina to nie stanowi to problemu. Jak chce się robić tysiące km to na pewno żywotność uszczelniacza będzie mniejsza - zwłaszcza jak się zostawia oryginalny filc

Offline jop11

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 104
Odp: Łożysko 6207 i podpora wału.
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 15, 2020, 10:17:05 am »
Łożysko oznaczone w katalogu 6207 C002 DIN 625 ma współczesne oznaczenie 6207 C3.
Jurek

Offline awtowelo

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Wiadomości: 285
Odp: Łożysko 6207 i podpora wału.
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 17, 2020, 12:16:10 pm »
Ja zawsze w takich konstrukcjach podpory wału jak w R35 staram się stosować "siłę natury". Najpierw podgrzewam do 100 st. C łożysko i nakładam je na wał. Następnie podgrzewam podporę i sama wchodzi na założone łożysko. Potem kolej na podgrzanie bloku i wsadzenie wału z podporą i przyklejoną do niej uszczelką. W ten sposób unikam niebezpieczeństwa odkształcenia wału w czasie pracy na prasie. Pozostawienie osłony na łożysku wydaje się OK, ale trzeba pamiętać, że bez niej olej z silnika smaruje powierzchnię współpracy uszczelnienia i wału. Jesli w roku pokonywać się będzie kilkaset kilometrów jeżdżąc w koło komina to nie stanowi to problemu. Jak chce się robić tysiące km to na pewno żywotność uszczelniacza będzie mniejsza - zwłaszcza jak się zostawia oryginalny filc
Dziękuje :) Tak właśnie będę próbował zrobić - tzn podgrzać łożysko (mam nadzieję że opalarka wystarczy).

Offline awtowelo

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Wiadomości: 285
Odp: Łożysko 6207 i podpora wału.
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 17, 2020, 12:19:36 pm »
Łożysko oznaczone w katalogu 6207 C002 DIN 625 ma współczesne oznaczenie 6207 C3.
Jurek
Dziękuje :) C3 czyli odwrotność C2 (łożysko o luzie wewnętrznym większym niż normalny). No i teraz nie wiem, czy zastosować łożysko 6207 C3 czy tak jak planowałem zwykłe FŁT 6207?

Offline jop11

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 104
Odp: Łożysko 6207 i podpora wału.
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 20, 2020, 02:02:14 am »
To,że łożysko oznaczone w katalogu 6207 C002 DIN 625 ma współczesne oznaczenie 6207 C3 znalazłem taką tabelę w internecie a drugie źródło to bodajże niemieckie forum EMW. Dokładnie nie pamiętam gdzie. bo to było pięć lat temu. gdy składałem silnik swojego osiołka. Wiem, że teraz wkładają zarówno zwykłe łożysko jak i C3. Jest na to logiczne wytłumaczenie. Współczesne łożyska są wykonywane z dużo lepszych materiałów i o niebo bardziej precyzyjnie (no chyba że Chiniol). a osiołek jak i inne motocykle z tego okresu nie wymagały tak precyzyjnego dopasowania jak współczesne szybkoobrotowe wysilone ścigacze. Z drugiej strony jak czytałem dane ogólne o łożyskach, łożyska z oznaczeniem C3 stosuje się w przypadku gdy mają pracować w środowisku o dużej zmianie temperatur a w motocyklu raz masz 15 stopni a innym razem ponad 90 stopni. W większości  nowszych motocykli na wał stosuje się łożyska C3. 

Offline awtowelo

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Wiadomości: 285
Odp: Łożysko 6207 i podpora wału.
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 21, 2020, 06:40:31 pm »
To,że łożysko oznaczone w katalogu 6207 C002 DIN 625 ma współczesne oznaczenie 6207 C3 znalazłem taką tabelę w internecie a drugie źródło to bodajże niemieckie forum EMW. Dokładnie nie pamiętam gdzie. bo to było pięć lat temu. gdy składałem silnik swojego osiołka. Wiem, że teraz wkładają zarówno zwykłe łożysko jak i C3. Jest na to logiczne wytłumaczenie. Współczesne łożyska są wykonywane z dużo lepszych materiałów i o niebo bardziej precyzyjnie (no chyba że Chiniol). a osiołek jak i inne motocykle z tego okresu nie wymagały tak precyzyjnego dopasowania jak współczesne szybkoobrotowe wysilone ścigacze. Z drugiej strony jak czytałem dane ogólne o łożyskach, łożyska z oznaczeniem C3 stosuje się w przypadku gdy mają pracować w środowisku o dużej zmianie temperatur a w motocyklu raz masz 15 stopni a innym razem ponad 90 stopni. W większości  nowszych motocykli na wał stosuje się łożyska C3.
Dziękuje :) Zajrzałem na forum EMW i faktycznie polecają łożyska 6207 C3.
Najbardziej podobał mi się tekst (tłumaczenie google): "C3 jest tańsze. I nawet nie patrz na sprzedawców samochodów zabytkowych, te rzeczy są w praktycznie każdej pralce. Ja też jeżdżę jednym z nich i nie sądzę, że ma to jakiekolwiek znaczenie."
Jakie łożysko na wał? Łożysko z pralki :) (pasek klinowy już mam z pralki, więc będzie do kompletu :) )