Autor Wątek: Osiołek rocznik 48' - chyba  (Przeczytany 732 razy)

Offline pacek

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 21
Osiołek rocznik 48' - chyba
« dnia: Lipiec 30, 2019, 04:26:43 pm »
jakiś czas temu nabyłem swojego osiołka i tak powoli zbierałem się do remontu. Motocykl pochodzi z Ukrainy więc za wiele po nim nie mogłem oczekiwać. Nie był na chodzie i trochę niekompletny i z kilkoma patentami, najfajniejszy był zabierak w tylnym kole i dyfrze.
Według nr ramy i silnika to rocznik 1948, ale czy wszystko mam z tego rocznika nie mam pojęcia.

Na dzień dzisiejszy motocykl pomalowany i czeka na napęd, próbuję złożyć silnik, trochę utknąłem na sprzęgle, ale o tym pisałem już w powitalni.

nie do końca wiem jak tu się wstawia zdjęcia.

https://photos.app.goo.gl/TLZ2pfRHfnrxKadV9
« Ostatnia zmiana: Lipiec 30, 2019, 04:54:46 pm wysłana przez pacek »

Offline awtowelo

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 160
Odp: Osiołek rocznik 48' - chyba
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 01, 2019, 10:30:20 am »
Składanie - najprzyjemniejszy etap remontu  :) Wzór malowania przedwojenny. W roczniku 48 szparunki na przednim błotniku powinny być wzdłuż jego dolnych krawędzi.

Offline pacek

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 21
Odp: Osiołek rocznik 48' - chyba
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 01, 2019, 06:47:23 pm »
tego nie wiedziałem, szkoda, a ten płytki szparunek bardziej mi się podobał. Pewnie to jest nie jedyna niezgodność z rocznikiem. A tak przy okazji w 48 kierownica czarna czy chrom, tłumik czarny czy chrom, no i tylne światło żółwik czy "nochal" ?

Offline awtowelo

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 160
Odp: Osiołek rocznik 48' - chyba
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 01, 2019, 07:12:41 pm »
Kierownica i tłumik - chrom. Co do lampy to nigdzie nie znalazłem informacji kiedy wprowadzono lampki IKA. Są znane zdjęcia oryginalnych motocykli jeszcze ze starym typem kierownicy (średnica 25 mm, przedwojenny typ osprzętu) czyli o nr ramy poniżej 218001 i lampką tego typu, ale w którym momencie dokładnie je wprowadzono nie wiem (a jak wyglądają ślady na błotniku - tzn. do której lampy pasują ?).

Offline pacek

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 21
Odp: Osiołek rocznik 48' - chyba
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 01, 2019, 07:38:09 pm »
no właśnie ślady lampy mam po nochalu, na razie zaspawane, bo myślałem o żółwiku, ale się nie upieram. A tak przy okazji podstawa pod żółwika powinna się zaczynać tuż nad płaskownikiem (uchwytem) błotnika ? w jakiej odległości od niego ?

A jeszcze jedno obudowa łożyska tylnego koła - chrom ?

Oś tylnego koła dlaczego ona jest taka długa ? czy od strony dyfra powinien być jakiś dystans ? bo na rysunkach części nic nie widzę a jak skręcam wszystko to sporo jej wystaje poza nakrętkę.

Offline awtowelo

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 160
Odp: Osiołek rocznik 48' - chyba
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 01, 2019, 09:33:53 pm »
Oś tylnego koła dlaczego ona jest taka długa ? czy od strony dyfra powinien być jakiś dystans ? bo na rysunkach części nic nie widzę a jak skręcam wszystko to sporo jej wystaje poza nakrętkę.
Masz na myśli "nakrętkę" dyfra?

Offline pacek

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 21
Odp: Osiołek rocznik 48' - chyba
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 01, 2019, 11:30:36 pm »
oś wkładam od strony dyfra ? skręcam ją nakrętką od strony łożyska w ramie ? i wystaje jej dużo poza tą nakrętkę.
Jutro spróbuję wrzucić fotkę.

Offline Jerzy

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 386
Odp: Osiołek rocznik 48' - chyba
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 02, 2019, 05:42:12 am »
Lampka żółwik z podstawą musi mieć dolne mocowanie dokładnie na wsporniku tylnego błotnika - pojedynczy otwór po środku szerokości błotnika.
Oś wkłada się od strony dyfra i zamyka całość pokrywką. W łbie osi musi być wywiercony otwór w który wchodzi rurka odpowietrzająca korek - ten ma niewielki wystający cylindryczny "pipek". Między piastę tylnego koła i obudowę łożyska w ramie idzie dystans. Gwint wychodzi na zewnątrz łożyska i oś blokowana jest 2 nakrętkami. Jedna jest szersza i idzie jako pierwsza od strony obudowy łożyska a następnie węższa służy do kontrowania. Dla tego gwint i oś są takie długie.
Chrom na obudowie łożyska to fanaberia powojennych odnawiaczy. Moim zdaniem nawet tylny tłumik był cynkowany a nie chromowany - przynajmniej te oryginały, które widziałem miały szaro-matowy kolor a nie chrom na powierzchni.
W kwestii lampek tylnych i kierownic też moim zdaniem sytuacja jest ciekawsza, niż się wydaje. Na wielu zdjęciach zachowanych oryginałów ze wschodu powojenne osły datowane na lata 1949-51 mają rogate kierownice i lampki typu Bosch z tyłu. Równolegle są oczywiście egzemplarze z wąską kierownicą i lampkami tylnymi typu "nochal". Co więcej, większość nawet późnych osłów z ZSRR ma starszy typ zawieszenia przedniego, z gumowymi osłonami na dole, kiedy już od dawna Niemcy z NRD stosowali zmodernizowane widelce przednie. Moja teoria jest taka, że na wschód zamawiano starszą kompletację a na inne rynki już zmodernizowane egzemplarze. Ponieważ jednak fotki oryginałów zdarzają się głównie w ogłoszeniach to 100% identyfikacja rocznika i widocznej kompletacji pojazdu nie zawsze jest wiarygodna.

Offline pacek

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 21
Odp: Osiołek rocznik 48' - chyba
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 02, 2019, 09:50:11 am »
dzięki za odpowiedź, rozumię, że otwór na podstawę żółwika powinien być tam gdzie obecnie jest środkowy nit. Żeby można było kupić "nochala" to bym się jeszcze zastanowił, z drugiej strony przy żółwiku odpada problem mocowania tablicy rejestracyjnej.

Wczoraj pooglądałem sobie tylną oś, mam starą, kupiłem też nową i dopiero teraz zauważyłem, że we współczesnej jest gwint o większym skoku  >:(.

A swoją drogą przeglądałem wszystkie dostępne mi rysunki z katalogiem części i nigdzie nie widzę tej drugiej nakrętki - kontry.

Offline Jerzy

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 386
Odp: Osiołek rocznik 48' - chyba
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 02, 2019, 11:04:39 am »
Jeśli u ciebie jest nit to oczywiście zamiast niego powinien być otwór fi 6.
Drugiej nakrętki w katalogach może i nie ma ale stosuje się ją. Skok gwintu na osi to sprawa drugorzędna ale drobnozwojny jest bardziej odporny na zerwanie jak i odkręcenie się.

Offline awtowelo

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 160
Odp: Osiołek rocznik 48' - chyba
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 02, 2019, 08:36:13 pm »
"Nochal" (ten egzemplarz co prawda bez otworu z boku na kabel):
https://allegro.pl/oferta/lampa-tyl-awo-simson-425t-emw-r35-bakielit-7538992738

Offline awtowelo

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 160
Odp: Osiołek rocznik 48' - chyba
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 04, 2019, 07:48:44 am »
A swoją drogą przeglądałem wszystkie dostępne mi rysunki z katalogiem części i nigdzie nie widzę tej drugiej nakrętki - kontry.

W powojennym katalogu do BMW R35 na zdjęciu (tabela nr 3) jest pokazana oś (nr 11) i nakrętka (nr 18), jednak w opisie zaraz pod pozycją 18 jest "Gegenmutter" (nr części 235 2 20 114 0) (katalog zamieszczony w książce "Eisernes aus Eisenach Die BMW und EMW R35 Geschcichte").

W katalogu z listopada 1939r jest analogiczna sytuacja - na zdjęciu nie ma przeciwnakrętki, jednak w opisie jest: "Gegenmutter" (nr części F 69 F 79)

W powojennej instrukcji (po polsku) - można jednak przeczytać: "Następnie odkręca się po stronie rury wydechowej nakrętkę 6 osi 5 i wypycha oś" - czyli jedna nakrętka (w instrukcji zamieszczony jest rysunek na którym także jest jedna nakrętka).




Offline awtowelo

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 160
Odp: Osiołek rocznik 48' - chyba
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 10, 2019, 09:30:15 pm »
Oś tylnego koła dlaczego ona jest taka długa ? czy od strony dyfra powinien być jakiś dystans ? bo na rysunkach części nic nie widzę a jak skręcam wszystko to sporo jej wystaje poza nakrętkę.
Dzisiaj miałem w rękach dwie oryginalne (fabryczne) osie do R35. Zmierzyłem ich długość - jedna ma 26,7 cm, druga 26,8 cm.

Offline pw1000

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 379
Odp: Osiołek rocznik 48' - chyba
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 10, 2019, 10:04:01 pm »
  "Na dzień dzisiejszy motocykl pomalowany i czeka na napęd, próbuję złożyć silnik, trochę utknąłem na sprzęgle, ale o tym pisałem już w powitalni.

nie do końca wiem jak tu się wstawia zdjęcia.

https://photos.app.goo.gl/TLZ2pfRHfnrxKadV9"

Mała podpowiedź; w takim stanie bez napędów i po zdjęciu baku zamontuj instalację elektryczną  na odpowiednie zapinki, bo po zamontowaniu napędów będzie problem z zamocowaniem przewodów, pozostanie Ci taśma izolacyjna, albo opaski zaciskowe elektryczne  >:(

Offline pacek

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 21
Odp: Osiołek rocznik 48' - chyba
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 12, 2019, 08:47:03 am »
Dzięki za zainteresowanie,

mam pytanie jak wyglądają "odpowiednie zapinki do instalacji elektrycznej" ? bo rozumie, że nie chodzi Ci o blaszki w ramie i błotniku do mocowania instalacji.

Ośka ma wymiar standardowy a po skręceniu wygląda tak.

https://photos.app.goo.gl/km4feZMBaXd2eAEM7


Brakuje mi 3 sprężyn w siedzeniu, może ktoś poratuje ?

https://photos.app.goo.gl/9NCnDaqLQy4SYXwG9


jeszcze tylko się zastanawiam nad kolorem skóry na siedzeniu, czarne czy brązowe ?