Autor Wątek: Prądnice Bosch.  (Przeczytany 450 razy)

Offline steve

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 122
Prądnice Bosch.
« dnia: Luty 26, 2017, 10:28:40 pm »
Witajcie,
Mam pytanie - może ktoś z Was wie od czego mogą pochodzić następujące prądnice Bosch:
1) RD 45/6 2800 S14 to jest magdyno, zdjęcia poniżej. Nigdy nie spotkałem się z takim magdynem. Metalowa tulejka wokół wałka napędzającego prądnicę została przez kogoś wlutowana.
2) RD 45/6 2800 S13, to jest standardowa prądnica.

Niestety, nie mogę nigdzie znaleźć informacji nt. pochodzenia tych prądnic. Może ktoś z Was dysponuje katalogiem z osprzętem Boscha w motocyklach przedwojennych?

Z góry dziękuję za odpowiedź.

Offline Jerzy

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 298
Odp: Prądnice Bosch.
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 27, 2017, 05:37:04 am »
Od czego jest ta prądnica to nie wiem, bo tez pierwszy raz taką widzę. Chcę tylko wyjaśnić, że to nie jest magdyno jak napisałeś a jedynie prądnica z dodatkową funkcją uruchamiania silnika z zapłonem bateryjnym poprzez jego pchanie. Chodzi o to, że przekręcając przełącznik po lewej stronie odcinało się układ ładowania od akumulatora a cała energia wytwarzana przez prądnicę kierowana była do układu zapłonowego, w tym zewnętrznej cewki. Oczywiście w celu wytworzenia prądu motocykl na biegu musiał być pchany. Po zaskoczeniu silnika można było jechać utrzymując stale wyższe obroty. Niestety światła przy takiej konfiguracji nie działały. Kiedyś zastosowałem to udogodnienie w Iżu 49 (też miał odpowiednią pozycję w stacyjce) i dzięki temu wróciłem do domu. Magdyno to połaczone w jeden zespół prądnica i iskrownik, a ta prądnica nie ma nawet przerywacza.

Offline steve

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Prądnice Bosch.
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 27, 2017, 11:46:42 am »
Dziękuję Jerzy za wyjaśnienie :)
Faktycznie, użyłem złego określenia co do tej prądnicy. Zmylił mnie właśnie przełącznik Batt/Dyn, niczym w magdynach z NSU OSL. Pod blaszaną osłoną regulatora napięcia wygląda ona identycznie jak normalna prądnica (poza obecnością dodatkowego przewodu wychodzącego od tego przełącznika).
Jak myślicie, czy taka prądnica mogła być stosowana w pojazdach wojskowych?

Offline ludwik77

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 159
Odp: Prądnice Bosch.
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 27, 2017, 01:54:28 pm »
Może r71

Offline steve

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Prądnice Bosch.
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 27, 2017, 10:45:19 pm »
Nie, R71 według katalogu miało inną prądnicę.

Offline Andy BMW R35

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 207
  • Osioł jaki jest każdy widzi...
Odp: Prądnice Bosch.
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 04, 2017, 04:48:10 pm »
Może ma ktoś przyzwoite zdjęcie przedwojennej prądnicy od strony podłączeń elektrycznych.

Offline steve

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Prądnice Bosch.
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 04, 2017, 07:17:55 pm »
Proszę, oto zdjęcia :)
Pierwsze dwa zdjęcia to wiadomo. Pozostałe pięć dotyczy prądnicy Noris (podłączenia są identyczne jak w Boschu, 51 i 61). Z góry przepraszam za słabe zdjęcia Boscha ale mój motocykl jest kompletnie zastawiony w garażu.
« Ostatnia zmiana: Marzec 04, 2017, 07:22:24 pm wysłana przez steve »

Offline Andy BMW R35

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 207
  • Osioł jaki jest każdy widzi...
Odp: Prądnice Bosch.
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 04, 2017, 09:26:36 pm »
Steve, dziękuję, to mi wiele dało. Nie widziałem jeszcze oryginału tak dobrej jakości.
Znalazłem prądnicę od R4 ale nie wiem czy da się ją zastosować do R35. Napęd i przód nieco inne ale może da się to przerobić?
Cz ktoś ma doświadczenie w tej sprawie.

Offline Jerzy

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 298
Odp: Prądnice Bosch.
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 05, 2017, 06:58:21 am »
Przód w tej prądnicy nie będzie pasował do osła bo jest za gruby. Napęd nie będzie w płaszczyźnie koła pasowego na wale. Można to przerobić ale potrzebny jest właściwy przedni dekielek, który jest tak samo trudno dostępny (a może nawet bardziej) jak cała prądnica. Kiedyś chciałem go zdobyć ale luźnego nigdy i nigdzie nie trafiłem, a kupowanie drugiej prądnicy tylko dla tej części to raczej bezsens.

Offline Andy BMW R35

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 207
  • Osioł jaki jest każdy widzi...
Odp: Prądnice Bosch.
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 05, 2017, 11:15:49 am »
Dziękuję Wam wszystkim za pomoc i rady.

Offline kolekcjoner BMW

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 467
Odp: Prądnice Bosch.
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 05, 2017, 02:43:32 pm »
Kiedyś z braku odpowiedniej prądnicy dorobiłem do takiej czwórkowej odpowiednio koło pasowe i wszystko działało jak trzeba, na jakiś czas można tak zrobić, do chwili kupienia odpowiedniej.

Offline Andy BMW R35

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 207
  • Osioł jaki jest każdy widzi...
Odp: Prądnice Bosch.
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 05, 2017, 07:35:35 pm »
Dziękuję za informacje. Poczekam jeszcze z przerabianiem.
Ale jak już jest ten temat to czy możecie mi powiedzieć czy prądnice Noris DLa 6\45 oraz aparaty zapłonowe Noris BUK
były standardowo montowane w BMW R35 przed wojną równolegle z osprzętem Bosch?
Czy to właściwa prądnica na zdjęciu?
Czy mi się wydaje ale Noris cieszy się mniejszą popularnością niż Bosch, a jeśli tak to czemu? :)

Offline Andy BMW R35

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 207
  • Osioł jaki jest każdy widzi...
Odp: Prądnice Bosch.
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 06, 2017, 10:21:35 pm »
Koledzy, proszę odpowiedzcie na moje pytanie powyżej.

Offline steve

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Prądnice Bosch.
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 06, 2017, 11:14:51 pm »
Andrzeju, prezentowana przez Ciebie prądnica powinna być właściwa do wczesnej (jak Twoja) R35. Sam posiadam identyczną prądnicę (ta z wcześniejszych zdjęć), którą zastosuję w R4 V serii, łącznie z aparatem Noris Buk. Warto jeszcze wspomnieć, że te prądnice występowały w wersji 40 Watt-owej (DLa 6/40). Zarówno we wczesnych osiołkach, jak i R4/V spotykałem się zamiennie z prądnicami i aparatami Boscha lub Norisa. W późniejszych osiołkach raczej dominował Bosch. Chyba nie było na to reguły, choć według mnie w R4 dominował Noris (przynajmniej częściej go widziałem, choć z drugiej strony pojawiły się później lampy Noris w osiołkach).
Co do częstości występowania, prądnica Noris jest faktycznie rzadsza. Ta z Twojego zdjęcia jest w super stanie (widziałem ją u źródła). Co do aparatów to na własnym przykładzie - mam  chyba ze 4 aparaty Norisa i 1 Boscha, więc chyba jest odwrotnie.
Moje zdanie jest takie - jak będziesz miał prądnicę i aparat Norisa to Twój osiołek będzie się wyróżniał z tłumu ;)
« Ostatnia zmiana: Marzec 06, 2017, 11:19:52 pm wysłana przez steve »